Hur förebygger jag B12-brist?

B12-brist är ett tillstånd som kan orsaka allvarliga hälsoproblem om det inte behandlas i tid. För att förebygga B12-brist är det viktigt att få tillräckligt med vitamin B12 genom kosten eller kosttillskott. Det finns flera sätt att öka sitt intag av B12 och minska risken för brist. I den här texten berättar vi om hur du kan förebygga brist på B12.

Livsmedel som är rika på B12

Ett annat sätt att öka sitt intag av B12 är genom att äta livsmedel som är rika på vitaminet. Animaliska produkter såsom kött, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter är utmärkta källor till vitamin B12. Personer som följer en vegetarisk eller vegansk diet kan också få B12 från berikade livsmedel som spannmål, sojamjölk och näringsjäst. Det är viktigt att läsa ingredienslistan och näringsdeklarationen på livsmedel för att säkerställa att man får tillräckligt med B12.

 

Kosttillskott och injektioner

Personer som inte får tillräckligt med B12 från kosten kan ta kosttillskott eller injektioner. Kosttillskott av B12 finns tillgängliga i tabletter, tuggtabletter, kapslar eller flytande form. Injektioner av B12 administreras vanligtvis av en läkare och kan tas regelbundet för att behandla B12-brist.

Du kan läsa mer om behandlingar här.

 

Probiotika

En hälsosam tarmflora kan också bidra till att förebygga B12-brist. Att äta mat som innehåller probiotika, såsom yoghurt eller surkål, kan hjälpa till att balansera tarmfloran och främja produktionen av intrinsic factor. Prebiotika, såsom fiberrika grönsaker och frukter, kan också bidra till en hälsosam tarmflora genom att ge näring till de goda bakterierna.


Undvik faktorer som minskar upptaget av B12

Vissa faktorer kan påverka absorptionen av vitamin B12 i kroppen. Att undvika dessa faktorer kan minska risken för B12-brist. Till exempel kan överdriven alkoholkonsumtion påverka kroppens förmåga att absorbera vitaminet. Rökning kan också minska upptaget av B12. Vissa mediciner, såsom antacida och metformin, kan också påverka absorptionen av B12 och bör tas med försiktighet. Dock ska du alltid kontakta din läkare innan du ändrar din medicinering.


Så mycket B12 behöver olika grupper

Mängden B12-vitamin som behövs varierar beroende på ålder. Enligt Livsmedelsverket behöver spädbarn mellan 0-6 månader 0,3 mikrogram per dag, medan barn mellan 7-11 månader behöver 0,5 mikrogram.

Barn mellan 1-3 år behöver 0,7 mikrogram per dag, medan personer mellan 4-6 år behöver 1,0 mikrogram. För personer mellan 7-10 år är rekommendationen 1,5 mikrogram, medan ungdomar och vuxna behöver 2,0 mikrogram per dag.

Gravida och ammande kvinnor behöver något högre dos, cirka 2,6 mikrogram per dag.

 

Sammanfattning

För att förebygga B12-brist är det viktigt att få tillräckligt med vitamin B12 genom kosten eller kosttillskott. Personer som inte får tillräckligt med B12 från kosten kan ta kosttillskott eller injektioner. Animaliska produkter såsom kött, fisk, skaldjur, ägg och mjölkprodukter är utmärkta källor till vitamin B12. Personer som följer en vegetarisk eller vegansk diet kan också få B12 från berikade livsmedel som spannmål och sojamjölk.